PENCEMARAN AIR DI MALAYSIA & GCED

 

1.0 PENDAHULUAN

Dalam usaha mengejar kemajuan dan teknologi sesebuah negara dan meningkatkan taraf kehidupan penduduk, maka kegiatan ekonomi dan projek-projek pembangunan sesebuah negara mestilah ditingkatkan dari semasa ke semasa. Projek-projek yang pesat membangun boleh menyebabkan pelbagai masalah berkaitan dengan alam sekitar. Menurut Zaini Ujang (2000), alam sekitar ialah gabungan keadaan luaran atau eksternal yang mempengaruhi kehidupan setiap organisma. Proses pembangunan yang semakin rancak ini mengakibatkan berlakunya pencemaran alam sekitar sehingga menggugat kesihatan, keselamatan atau kebajikan manusia dan menjejaskan sumber hidupan yang lain seperti haiwan dan tumbuhan.

 

Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (2003), pencemaran adalah suatu perbuatan yang mencemarkan atau mengotorkan alam sekeliling dengan sampah sarap. Takrifan Pencemaran yang lebih bermaklumat adalah menurut Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 yang menyatakan bahawa pencemaran adalah sebarang perubahan sama ada secara langsung atau tidak langsung kepada sifat-sifat fizik,kimia,biologi atau aras-aras radiasi mana-mana bahagian alam sekeliling dengan melepaskan, mengeluarkan atau meletakkan buangan hingga menjejaskan kegunaan-kegunaan berfaedah, yang menimbulkan sesuatu.

 

Pencemaran alam sekitar adalah merujuk kepada pencemaran udara, pencemaran air, pencemaran laut, pencemaran tanah, pencemaran radioaktif, pencemaran bunyi, pencemaran bau, pembakaran hutan, dan sebagainya. Di Malaysia, kesedaran masyarakat terhadap kemusnahan dan pencemaran alam sekitar masih lagi di tahap rendah dan membimbangkan. Masyarakat di Malaysia seringkali dilihat mengabaikan aspek-aspek kebersihan terutama yang melibatkan pembuangan sampah di merata-rata tempat khususnya di dalam sungai.

 

Tugasan ini akan membincangkan bagaimana Pendidikan Kewarganegaraan Global (Global Citizenship Education {GCED}) dapat memberi manfaat kepada masyarakat dalam menyelesaikan isu-isu alam sekitar khususnya di Malaysia. Objektif utama dalam perbincangan ini ialah untuk memberi kemahiran  menggunakan dimensi dalam GCED iaitu pendidikan kognitif, sosio emosi, dan tingahlaku bagi menyelesaikan masalah berkaitan alam sekitar. Selain itu, tugasan ini akan menghuraikan sebab-sebab berlakunya pencemaran dan bagaimana cara untuk mengatasinya. Penulisan ini juga memerlukan huraian menggunakan kemahiran abad ke-21 bagi meningkatkan pengetahuan dalam pencarian maklumat untuk menyiapkan tugasan.

 

 

2.0       ISI KANDUNGAN

A) ISU ALAM SEKITAR YANG DIPILIH IALAH PENCEMARAN AIR

Air merupakan sumber utama kepada semua hidupan terutama manusia. Sumber air yang penting adalah seperti sungai, tasik dan laut. Melalui sumber itu, manusia dapat menikmati kehidupan yang lebih sempurna kerana manusia dapat minum, mandi, mendapat bekalan makan, menyucikan pakaian, bercucuk tanam dan sebagainya. Di peringkat tempatan, sungai  merupakan pembekal sumber makanan utama kepada manusia. Sejak kebelakangan ini, sungai-sungai di Malaysia sudah dicemari oleh pelbagai sisa dan bahan buangan sehingga menyebabkan air sungai menjadi hitam, keruh dan berbau busuk.

 

Menurut Jasiman Ahmad (1996), pencemaran air berlaku apabila perubahan berlaku dari segi kandungan, keadaan dan warna sehingga tidak sesuai dan memberi kesan apabila digunakan. Pencemaran berlaku sama ada dari segi biologi, kimia dan fizik. Sesetengah anggota masyarakat telah mengambil jalan mudah dengan membuang pelbagai sisa pepejal ke dalam sungai. Mereka dengan tanpa perasaan bersalah dan dengan sengaja menjadikan sungai sebagai tempat mereka melupuskan sampah. Terdapat juga kilang-kilang yang membuang sisa kumbahan terus ke dalam sungai tanpa dirawat terlebih dahulu. Pengusaha kilang telah bertindak demikian kerana ingin menjimatkan kos operasi kilang mereka. Akibat daripada sisa kumbahan yang mengandungi pelbagai toksik dan bahan kimia yang dialirkan ke dalam sungai, sudah tentu akan mengancam dan menjejaskan flora dan fauna sesebuah sungai.

 

Saya memilih isu pencemaran air kerana isu ini semakin meruncing sejak akhir-akhir ini. Masyarakat seharusnya perlu menyedari tentang pentingnya menjaga sumber air daripada tercemar agar tidak mengganggu ekosistem alam semula jadi. Saya juga memilih isu ini kerana wujudnya perasaan tanggungjawab dalam diri untuk sentiasa menjaga sungai supaya sentiasa dalam keadaan bersih dan jernih. Ia menjadikan saya lebih peka dan prihatin serta memupuk sikap yang positif dalam diri saya. Selain itu, saya mendapat ilmu dan kemahiran dalam menangani isu pencemaran air serta menjadikan saya seorang yang lebih menghargai khazanah yang tidak ternilai ini.

 

B. i) LINK VIDEO GCED YANG DIPILIH :

https://www.youtube.com/watch?v=KuKzq9EDt-0

Link video di atas memaparkan tentang GCED. Menurut dokumen Perundingan Teknikal mengenai Pendidikan Kewarganegaraan Global 2013, GCED adalah transformatif, memberikan pelajar peluang dan kecekapan untuk menyedari hak dan kewajipan mereka untuk membangunkan dunia yang lebih baik pada masa hadapan (http://unesdoc.unesco.org/images//0022/002241/224115e.pdf). GCED menekankan pembelajaran melalui pembelajaran transformatif, pembangunan lestari dan juga pendidikan berkaitan keamanan. GCED akan menjadikan seseorang pelajar itu mempunyai kemahiran untuk berfikir, berkongsi dan memberi tindak balas terhadap perkembangan sekeliling agar dapat mewujudkan dunia yang lebih adil, harmoni, terangkum (inklusif) dan lestari (Harvinder.et.al, 2019).

 

Berdasarkan video tersebut, GCED bertujuan untuk menyemai rasa hormat terhadap semua, mewujudkan rasa kepunyaan sesama manusia dan membantu masyarakat menjadi warganegara global yang mempunyai tanggungjawab. Terdapat 3 dimensi konseptual GCED iaitu kemahiran kognitif, sosio-emosi dan tingkah laku.

 

Kemahiran pertama dalam GCED ialah kognitif. Kemahiran kognitif ialah kemahiran untuk mendapatkan ilmu pengetahuan, pemahaman, dan pemikiran yang kritis tentang isu-isu global, serantau, kebangsaan dan tempatan serta kesalinghubungan dan kesalingbergantungan antara pelbagai negara dan penduduk. Sebagai contoh, isu pembakaran hutan yang berlaku di Negara Indonesia pada tahun 2019. Pembakaran hutan tersebut telah mengakibatkan berlakunya jerebu sehingga ke Negara Malaysia dan memusnahkan habitat hidupan liar dan juga mengancam nyawa manusia di sekitarnya kerana kualiti udara yang terjejas. Kejadian tersebut adalah berpunca daripada aktiviti pembakaran hutan secara terbuka bagi membersihkan tanah untuk aktiviti perladangan dan pertanian. Dalam kemahian ini, pelajar dapat mengambil tahu punca-punca berlakunya pembakaran hutan tersebut serta kesannya terhadap alam sekitar. Dalam isu ini, pelajar juga boleh memahami dengan jelas bahawa pembakaran hutan yang berlaku itu akan memberi kesan yang buruk bukan hanya di negara tersebut bahkan juga di negara-negara yang berhampiran seperti Malaysia dan Singapura.

 

Kemahiran kedua pula ialah sosio-emosi. Kemahiran sosio-emosi merupakan kemahiran untuk memiliki rasa kepunyaan sesama manusia, berkongsi nilai dan tanggungjawab, empati, solidariti, dan menghormati perbezaan dan kepelbagaian. Sumber yang ada di bumi ini perlulah dimanfaatkan dengan sebaiknya bagi membolehkan generasi akan datang hidup dalam persekitaran yang berkualiti. Setiap anggota masyarakat hendaklah mempunyai tanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar. Tabiat membuang sampah merata-rata, membuang sisa buangan termasuk bahan kimia secara terus ke dalam sungai atau laut, mengeluarkan asap dari kilang tanpa tapisan, menceroboh hutan dan bukit secara besar-besaran dan bermacam-macam lagi akan memberikan kesan yang teruk kepada alam sekitar untuk jangka masa akan datang seperti peningkatan suhu bumi, kepupusan flora dan fauna, pencemaran air dan sebagainya. Sikap bertanggungjawab terhadap alam sekitar perlu dipupuk sejak dari kecil agar timbul perasaan sayang dan cinta akan alam sekitar.

 

Manakala kemahiran tingkah laku pula merupakan kemahiran untuk bertindak secara berkesan dan bertanggungjawab di peringkat tempatan, kebangsaan, dan global demi mencapai dunia yang aman dan lestari. Sebagai sebuah anggota masyarakat, kewajipan menjaga alam sekitar terletak sepenuhnya ditangan kita. Contohnya dalam isu perumahan, kita boleh mendesak para pemaju dan syarikat pembinaan supaya lebih mesra alam dengan tidak menebang semua pokok di kawasan yang diterokai. Selain itu, setiap individu perlulah menjaga kebersihan alam sekitar kerana ia boleh memberikan kesan bukan sahaja kepada alam sekitar, bahkan juga kepada sektor pelancongan di sesebuah negara. Masyarakat perlu membuang sikap pentingkan diri masing-masing untuk sama-sama melindungi alam ini daripada melakukan pencemaran dan pemusnahan terhadap alam sekitar secara berterusan. Sekiranya masyarakat sentiasa memainkan peranan dan bekerjasama dalam menyelamatkan alam sekitar, sudah pasti alam sekitar ini akan lebih selamat dan harmoni.

 

ii) LINK VIDEO PENCEMARAN AIR :

 https://www.youtube.com/watch?v=KUyluAUfxko

 

Air merupakan sumber utama khususnya dalam kehidupan manusia. Sumber air yang berkualiti sangat penting kepada manusia dalam menjalankan aktiviti harian seperti aktiviti pertanian, perikanan, penternakan, perindustrian dan sebagainya. Namun, sikap yang tidak bertanggungjawab dikalangan individu dan masyarakat telah menyebabkan sumber air semakin tercemar.

 

Antara punca berlakunya pencemaran air adalah pembuangan sampah sarap dari kawasan  perumahan dan juga perindustrian sama ada ke dalam sungai, tasik, dan laut. Pembuangan bahan-bahan tersebut yang semakin tidak terkawal akan menjadikan sifat air berubah menjadi keruh, hitam, berbau busuk dan menyebabkan hidupan didalamnya terjejas. Sebagai contoh, pada tahun 2019, Negara kita Malaysia telah dikejutkan dengan pencemaran air yang disebabkan pembuangan sisa kimia ke dalam sungai Kim Kim di Pasir Gudang, Johor. Insiden itu telah menyebabkan sebahagian penduduk yang tinggal di kawasan sungai tersebut jatuh sakit dan mengalami kesukaran bernafas selepas menghirup bau yang tidak menyenangkan. Pembuangan sisa kimia daripada pengusaha kilang ini di anggap tidak bertanggungjawab dan melanggar Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

 

Pencemaran air boleh memberikan kesan kepada kesihatan manusia. Kandungan air yang tercemar oleh bahan kimia seperti sodium, nitrat, merkuri dan sebaginya akan memudharatkan kesihatan manusia. Sebagai contoh, terdapat penyakit yang berjangkit melalui air minuman dan air mandian seperti disentri, salmonela, cryptosporidium dan hepatitis. Selain itu, berlaku juga tumpahan minyak di kawasan perairan dan lautan yang akan membentuk lapisan minyak di atas permukaan air dan akan mengancam hidupan dan organisma laut. Hidupan laut seperti ikan, sotong, udang, ketam dan sebagainya akan mati dan seterusnya mendorong kepada kepupusan hidupan laut.

 

Bagi meningkatkan kesedaran anggota masyarakat, media massa dan elektronik perlu berperanan memberi maklumat dan ilmu pengetahuan sama ada melalui televisyen, akhbar, dan sebagainya tentang kepentingan air dalam kehidupan seharian. Pihak kerajaan juga perlu lebih bertanggungjawab dan memperketatkan lagi penguatkuasaan undang-undang supaya mereka yang bersalah mendapat hukuman yang setimpal dengan kesalahannya. Kita sebagai sebahagian daripada anggota masyarakat seharusnya menggunakan akal fikiran yang waras, bertindak mengikut amalan yang murni, dan tidak mementingkan diri sendiri serta mempunyai sikap cintakan alam sekitar demi kesejahteraan hidup.

 

C) TIGA DIMENSI KONSEP UTAMA DALAM PENDIDIKAN GCED MEMBAWA MANFAAT KEPADA MASYARAKAT UNTUK MENYELESAIKAN ISU ALAM SEKITAR

 

i) Pendidikan Kewarganegaraan Global (GCED) dan Isu Alam Sekitar (Pencemaran Air).

 

Pendidikan Kewarganegaraan Global (GCED) merupakan pendidikan untuk membentuk setiap individu yang peka, memahami, dan dapat mengenal pasti sesuatu perkara sama ada baik ataupun buruk. Dengan adanya pendidikan, ia dapat membawa perubahan kepada masyarakat dalam memahami hubungan antara persekitaran manusia dengan persekitaran fizikal. Kebolehan berinteraksi ini sangatlah berguna kerana kedua-dua persekitaran ini saling berkaitan. Melalui pendidikan ini, maka akan lahirlah manusia yang mempunyai pengetahuan, kemahiran, sikap prihatin, tanggungjawab, dan komitmen untuk bekerja secara individu dan kolektif bagi menyelesaikan isu alam sekitar.

 

GCED semakin penting kerana timbulnya pelbagai isu sama ada di peringkat tempatan mahupun global terutama di negara-negara yang sedang pesat membangun. Maka, sistem pendidikan pada abad ke-21 ini perlu melangkaui standart pendidikan tradisional yang hanya menumpukan pembelajran di dalam kelas atau dewan kuliah sahaja. Walaupun pembelajaran di dalam kelas banyak memberikan kita ilmu, namun ia belum mencukupi. Pada abad ke-21 ini, kita sebagai warga global perlulah mempraktikkan teori dan konsep yang di ajar dalam kehidupan kita. Pembangunan lestari hendaklah diajar dengan menekankan kepada tindakan dan amalan dalam kehidupan. Antara slogan berkaitan dengan pembangunan lestari yang pernah kita dengar ialah seperti 3R iaitu Reduce (kurangkan), Reuse (guna semula), Recycle (kitar semula) untuk kita sama-sama menjaga alam sekitar. Pada masa kini, slogan ini di tambah lagi kepada 5R dan 6R. 5R merujuk kepada Refuse (menolak), Reduce (kurangkan), Reuse (guna semula), Repurpose (guna untuk tujuan lain) dan Recycle (kitar semula). Manakala untuk 6R Reduce (kurangkan), Rethink (fikir semula), Refuse (menolak), Recycle (kitar semula), Reuse (guna semula) dan Repair (perbaiki).

 

GCED sangat penting dalam membentuk sikap yang positif dan cintakan alam sekitar. Kesedaran yang wujud dalam diri manusia akan menghasilkan masyarakat yang mampu membuat keputusan kerana mereka sudah mempunyai kemahiran dan pengalaman dalam menangani isu alam sekitar. Walaupun negara semakin meningkat maju, namun dengan pengetahuan yang mereka ada dapat meneruskan pembanguan dengan menggunakan sumber alam semulajadi secara terancang dan tidak menjejaskan keseimbangan ekosistem. Perlu diingatkan, Segala tindakan dan perbuatan di peringkat tempatan akan memberi kesan kepada diri kita, masyarakat, dan juga kepada dunia. Oleh itu, kita hendaklah saling memahami dan bertimbang rasa, serta mempersiapkan generasi baru untuk mencari kaedah penyelesaian terhadap isu alam sekitar dan cabaran di dunia yang saling berkait  ini.

 

GCED menjadikan pelajar lebih sensitif, proaktif, dan peka dalam menghadapi dunia realiti seperti isu politik, sosial, budaya dan ekonomi. GCED juga dapat membantu kita untuk melahirkan individu dan masyarakat yang mepunyai rasa empati kepada individu lain dalam persekitaran yang dikongsi bersama ini. Sebagai contoh isu pencemaran sungai Kim Kim di Pasir Gudang, Johor pada tahun 2019 telah menyebabkan masyarakat mula membuka mata terhadap sebarang kegiatan yang boleh menjejaskan alam sekitar. Melalui GCED, masyarakat mula sedar, lebih empati, belas kasihan,  mengambil berat dan tidak boleh berkompromi dengan apa-apa isu yang melibatkan alam sekitar sama ada di peringkat tempatan mahupun antarabangsa.

 

ii) Laman sesawang cara-cara untuk menyelesaikan isu pencemaran air:

i.                    https://www.bharian.com.my/node/40615

ii.                  http://alamsekitarbmp.blogspot.com/p/langkah-langkah-untuk-menjaga-alam.html

 

Air merupakan suatu unsur alam semula jadi ciptaan Tuhan Yang Maha Agung. Ia adalah satu khazanah yang mesti kita jaga agar manfaatnya kepada kehidupan makhluk di dunia ini sentiasa berkekalan bersih dan selamat. Di Malaysia, masyarakat tempatan sangat bergantung kepada air khususnya air sungai yang dapat memenuhi keperluan aktiviti harian manusia. Namun akibat daripada sikap yang tidak bertanggungjawab segelintir masyarakat, maka kita dapati kebanyakan sungai di negara kita semakin terancam dan tercemar  seperti yang dapat kita saksikan di Sungai Klang, Sungai Gombak, Sungai Kim-Kim, Sungai Skudai dan lain-lain.

 

Terdapat beberapa cara yang dicadangkan dalam penulisan ini bagi menyelesaikan isu pencemaran air. Yang pertama ialah melalui pendidikan. Pendidikan secara formal atau tidak formal perlulah di serapkan melalui organisasi seperti sekolah, universiti, pertubuhan bukan kerajaan atau NGO, dan sebagainya. Guru-guru metilah menyemai ke dalam jiwa pelajar perasaan cinta akan alam semula jadi dengan mengadakan program seperti menubuhkan kelab alam sekitar, projek mengindahkan taman sekolah, pertandingan syarahan berkaitan isu pencemaran air, pertandingan mencipta slogan, ceramah tentang kepentingan sungai dan pelbagai lagi aktiviti yang menjurus kepada kelestarian alam sekitar. Manakala di peringkat yang lebih tinggi pula, pelajar didedahkan dengan proses ekosistem alam semulajadi dan hubungannya dengan hidupan lain di bumi ini. Selain itu, diperingkat kampung dan taman perumahan perlu diadakan gotong-royong membersikan sungai-sungai yang berhampiran dengan kawasan mereka. Oleh itu, sikap sayangkan alam sekitar seperti sungai akan dapat dipupuk dalam diri pelajar dan masyarakat.

 

Langkah kedua bagi menangani isu pencemaran air ialah melalui kempen alam sekitar seperti “cintailah sungai kita”, “sayangilah sungai kita” dan sebagainya. Kempen kesedaran sivik seperti ini dapat memberi pendedahan kepada masyarakat betapa pentingnya menjaga sumber air ini. Kempen-kempen ini boleh di lakukan di media massa kerana mempunyai peranan yang sangat berkesan dalam memberi maklumat dan laporan tentang isu-isu pencemaran sungai. Media massa seperti televisyen, radio, surat khabar dapat menyalurkan maklumat dan membentuk pemikiran dan tingkah laku masyarakat. Melalui media massa, masyarakat dapat mengetahui tentang keadaan alam sekitar khususnya di kawasan perairan laut dan sungai di setiap pelusuk dunia. Setiap isu yang berlaku pasti akan dilaporkan oleh media massa dan ini membolehkan masyarakat terus mendapat maklumat dan bertindak dengan cepat dan betul.

 

Langkah ketiga, kerajaan perlu memperketatkan dan menguatkuasakan undang-undang berkaitan pencemaran dan kemusnahan alam sekitar. Sebagai contoh, kilang-kilang perusahaan yang beroperasi mestilah mematuhi piawaian kebersihan yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Kerajaan perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap kilang yang melakukan pelepasan asap kilang secara terbuka dan pembuangan sisa toksik ke dalam sungai mahupun ke dalam laut. Pengusaha dan pemilik kilang yang menjalankan operasi hendaklah menyediakan tangki takungan bawah tanah bagi mengatasi air buangan dari kilang mereka dilepaskan terus ke dalam sungai atau longkang. Sistem tangki takungan bawah tanah dapat merawat air dan sisa buangan menggunakan bioteknologi. Selain itu, pihak kerajaan perlu melakukan pemasangan perangkap sampah pada tempat strategik di sepanjang sistem perparitan   untuk memerangkap sampah sarap dan juga memudahkan pengurusan penyelenggaraan.

 

Langkah seterusnya ialah, kerajaan perlu menjadikan sungai atau pesisir pantai sebagai kawasan tarikan pelancong. Kerajaan atau syarikat swasta boleh menyediakan  kemudahan awam seperti bot dan kayak sebagai tempat beriadah dan beristirehat. Sungai dan pantai yang bersih serta indah akan menarik ramai pengunjung dan pelancong dan seterusnya menimbulkan kesedaran dalam diri mereka terhadap kepentingan menjaga alam sekitar. Ia bukan sahaja dapat menarik pelancong, tetapi yang lebih penting ialah dapat mengekalkan ekosistem sungai dan laut supaya hidupan di kawasan tersebut tidak terancam dan pupus.

 

3.0       KESIMPULAN

Pencemaran air memberi kesan sangat besar dalam kehidupan kita. Akibat sikap kita yang alfa dan terleka, maka kita telah mengabaikan tanggungjawab kita menjaga khazanah alam ini. Isu pencemaran air tidak sepatutnya kita serahkan sepenuhnya kepada pihak yang bertanggungjawab sedangkan kita sendiri hanya mengambil sikap sambil lewa dan lepas tangan serta menuding jari menyalahkan pihak lain apabila berlakunya isu ini. Oleh yang demikian, kita perlu bersama-sama mengukuhkan ikatan dan bertindak aktif bagi memelihara sumber air seperti sungai, tasik, dan laut yang ada di negara kita.

 

Isu pencemaran air dapat diatasi dan dikurangkan dengan adanya kesedaran di kalangan masyarakat melalui Pendidikan Kewarganegaraan Global atau lebih dikenali sebagai GCED. Pendidikan ini telah menumpukan kepada tiga dimensi konsep utama iaitu kemahiran kognitif, sosio-emosi dan tingkah laku. GCED dapat membentuk masyarakat yang lebih peka, prihatin, dan sensitif terhadap isu yang melibatkan alam sekitar. Melalui GCED, maka masyarakat akan mempunyai pengetahuan tentang punca-punca berlakunya isu pencemaran air, kesannya serta cara menanganinya.

 

Peruntukan undang-undang yang ada berkaitan dengan pencemaran air seperti Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 perlu dikuatkuasakan dengan lebih berkesan lagi. Undang-undang yang digubal ini tidak akan memberikan apa-apa makna sekiranya tidak ada penguatkuasaan yang tegas daripada pihak yang berwajib. Oleh sebab itu, undang-undang yang berkaitan dengan pencemaran alam sekitar ini masih boleh diperbaiki supaya lebih relevan dari semasa ke semasa.



RUJUKAN / REFERENSI

Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

Conference: Technical Consultation on Global Citizenship Education, Seoul. ( 2013). Sumber daripada http://unesdoc.unesco.org/images//0022/002241/224115e.pdf

Harvinder Kaur Dharam Singh, Raziana Che Aziz, Nantha Kumar Subramaniam, Majumin Hanum Abdul Samad, Wirawani Kamarulzaman, Noor Zuleika Zulkipli, …. Thirumeni Subramaniam (2019). OUMH1603 Kemahiran Belajar Untuk Abad Ke-21: Open Universiti Malaysia. Kuala Lumpur.

Jasimin Ahmad. (1996). Pencemaran Alam Sekitar, Siri Pencemaran Alam: Eddiplex                Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.

Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka. (Edisi keempat). (2003). Kuala Lumpur.

Iskandar Hasan Tan Abdullah. (13 Mac, 2015). Teknologi Hijau Tingkat Kualiti Hidup Pacu Ekonomi Negara. Diambil daripada https://www.bharian.com.my/node/40615

Sufian bin Suhaimi. (2010). Langkah- langkah untuk menjaga alam sekitar. Sumber daripada  http://alamsekitarbmp.blogspot.com/p/langkah-langkah-untuk-menjaga-alam.html

Zaini Ujang. (2000). Pengenalan Pencemaran Udara: Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.

https://www.youtube.com/watch?v=KuKzq9EDt-0

https://www.youtube.com/watch?v=KUyluAUfxko


Ulasan

Catatan Popular