NUJUM PAK BELALANG

 

1.0 PENGENALAN

Tugasan ini akan membincangkan mengenai nilai-nilai jati diri dan sumbangan tamadun melayu yang ada dalam sebuah filem yang dilakonkan oleh seniman negara iaitu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee yang berjudul Nujum Pak Belalang dan membandingkan dengan nilai jati diri yang ada pada masyarakat hari ini. Terlebih dahulu , saya dikehendaki menonton filem tersebut bagi mendapat gambaran yang jelas mengenai aspek-aspek yang akan dikupas dalam tugasan ini. Antara lain, isu yang akan di sentuh ialah berkaitan dengan nilai-nilai negatif dan positif  yang ada pada masyarakat di zaman tersebut dan mengaitkannya dengan suasana masyarakat pada hari ini.

 

Tugasan ini adalah bertujuan untuk menilai kebolehan pelajar membincangkan sumbangan dan hasil pencapaian tamadun melayu terhadap nilai dan pandangan semesta masyarakatnya. Berdasarkan isi-isi penting yang dikemukakan dalam tugasan ini, saya juga dikehendaki memindahkannya ke dalam bentuk yang lebih mudah difahami menggunakan SmartArt yang terdapat pada microsoft word. Saya perlu membuat pemilihan grafik yang menarik mengandungi tajuk dan isi penting serta aliran antara isi dengan menggunakan warna, saiz, perkataan dan simbol yang sesuai.

 

2.0 PERBANDINGAN NILAI JATI DIRI FILEM NUJUM PAK BELALANG DAN MASYARAKAT PADA HARI INI

Cerita Nujum Pak Belalang merupakan cerita yang mengisahkan kehidupan masyarakat melayu suatu ketika dahulu yang penuh dengan nilai-nilai dan adat resam. Nujum Pak Belalang adalah sebuah cerita lucu yang mempunyai banyak pengajaran dan pendidikan serta boleh dijadikan nasihat dan panduan  buat masyarakat pada hari ini. Watak Pak Belalang merupakan watak utama dalam cerita ini yang mana dia seorang penipu yang pandai menujum dan berubat lalu menjadi terkenal sebagai ahli nujum di negerinya.

Antara nilai jati diri yang ada dalam filem tersebut ialah:

i)                    Kerjasama dan Perpaduan

Pada permulaan cerita, Filem Nujum Pak Belalang memaparkan masyarakat kampung yang sedang bergotong-royong dalam melakukan pekerjaan dalam bidang pertanian. Aktiviti gotong-royong  yang diamalkan ini sebagai sebahagian daripada cara hidup atau adat resam masyarakat melayu pada ketika itu. Manakala pada pengakhiran cerita pula ditonjolkan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat apabila mereka sama-sama memberi sokongan terhadap pertandingan teka teki di antara ahli nujum negara mereka iaitu Pak Belalang dengan ahli nujum Negara Masai.

 

Kini, selepas kemerdekaan, wujudya Dasar Kebudayaan Kebangsaan pada tahun 1973, gotong-royong telah dimartabatkan sebagai salah satu nilai sosioekonomi kebangsaan dalam usaha pembentukan bangsa Malaysia. Semangat kerjasama dalam kalangan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dapat  merapatkan persefahaman antara kaum itu, dan tidak dapat dinafikan bahawa gotong-royong mampu membentuk masyarakat yang prihatin dan bertanggungjawab.

 

Semangat bantu-membantu dan bekerjasama seperti membersihkan taman permainan, longkang, mahupun rumah ibadat, akan menguatkan rasa kekitaan yang tulen. Antara kesan positif berdasarkan amalan ini ialah dapat membantu menangani gejala-gejala buruk dalam masyarakat seperti penagihan dadah dan kecurian, lebih-lebih lagi kerjasama yang melibatkan satu jawatankuasa khas iaitu Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan (JKK) berperanan sebagai menjaga kepentingan masyarakat setempat.

 

ii)                  Ketaatan kepada sultan dan pemerintah

Pak Belalang amat taat kepada pemimpinnya. Beliau akan menurut apa sahaja perintah Sultan. Dalam filem ini terdapat banyak babak yang memaparkan  betapa patuhnya Pak Belalang terhadap pemimpin dan sultan di negerinya. Sebagai contoh, apabila istana telah diceroboh oleh perompak yang telah merompak barang-barang berharga iaitu seperti mahkota kebesaran sultan dan kalung pusaka Puteri Si Bujur Sireh. Maka Sultan Shahrul Nizam telah menitahkan Pak Belalang untuk menghadap baginda. Beliau terus bergegas menghadap sultan walaupun dalam keadaan ketakutan dan bimbang akan di hukum oleh sultan.

 

Pak Belalang telah melarikan diri ke dalam sebuah gua yang dikenali sebagi Gua Bukit Tunggal dan bersembunyi di situ. Secara kebetulannya, perompak yang merompak harta istana sedang menghitung hasil rompakan mereka untuk diagihkan sama rata di antara mereka. Ketika itulah Pak Belalang mengambil kesempatan dengan menakutkan mereka dan pak Belalang akhirnya berjaya mengembalikan semula harta yang dirompak itu. Ini salah satu kisah yang membuktikan ketaatan seorang rakyat terhadap sultan atau pemerintah.

 

Sejak akhir-akhir ini, institusi beraja semakin berdepan dengan cabaran bagi memastikan ia sentiasa relevan. Terdapat pelbagai tindakan daripada sebahagian pihak yang mempertikai dan mencabar institusi ini dengan mempersendakan dan membuat cacian serta penghinaan terhadap institusi beraja yang memainkan peranan penting dalam pembinaan masyarakat melayu yang beragama Islam. Dengan teknologi media massa pada hari ini, individu yang tidak bertanggungjawab membuat pelbagai kenyataan berunsur penghinaan sama ada melalui facebook, whats up, twitter dan sebagainya. Sekiranya keadaan ini dibiarkan, tidak mustahil suatu hari nanti, insitusi beraja akan dipandang lekeh dan beransur hilang.

 

3.0 ANALISIS SUMBANGAN TAMADUN MELAYU DALAM FILEM NUJUM PAK BELALANG

i)          Bidang pertahanan dan ketenteraan

Filem Nujum Pak Belalang memaparkan sebuah cerita yang berlaku ni Negara Beringin Rendang  yang diketuai oleh Sultan Shahrul Nizam. Kerajaan Negara Beringin Rendang mempunyai struktur organisasi ketenteraan yang sistematik. Contohnya, apabila Sultan Masai dan pengikutnya yang menuju ke arah Negara Beringin Rendang dengan menaiki perahu,  maka para pengawal yang menjaga sempadan negara itu telah melepaskan beberapa das tembakan daripada meriam. Kemudian disusuli pula dengan  askar pemanah yang sentiasa bersiap sedia menghadapi musuh yang ingin menyerang. Ini menunjukkan terdapatnya sistem pertahanan yang cekap terhadap pencerobohan yang berlaku di kawasan perairan Negara Beringin Rendang. Manakala di Istana Sultan Shahrul Nizam pula, terdapat ramai askar atau pengawal yang dilengkapi senjata seperti lembing ,tombak, keris, dan pedang. Segala peralatan ketenteraan ini membuktikan wujudnya sistem pertahanan negara yang kuat di zaman itu.

 

ii)         Bidang penulisan

Menurut Anas Ahmad (1982), sejarah penulisan masyarakat melayu meliputi pelbagai bidang seperti ketatanegaraan, pemerintahan, perubatan, undang-undang, agama Islam, ilmu falak dan petua. Berdasarkan Filem Nujum Pak Belalang, terdapat sistem penulisan  yang menghubungkan antara pihak istana dengan rakyat. Sultan Shahrul Nizam telah menitahkan perdana menterinya supaya mengumumkan tentang kehilangan harta benda sultan kepada rakyat jelata. Pengumuman itu di baca oleh perdana menteri dengan ayatnya yang berbunyi “ barangsiapa yang dapat mengembalikan mahkota kebesaran baginda, kalung pusaka Tuan Puteri Si Bujur Sireh, orang itulah yang akan mendapat sebesar-besar kurnia dari Duli Yang Maha Mulia Baginda, Sultan Shahrul Nizam”. Hal ini membuktikan kewujudan sistem penulisan yang diguna pakai pada zaman tersebut. Selain itu, terdapat perjanjian bertulis yang dibuat oleh Sultan Shahrul Nizam dengan Sultan Masai mengenai  pertandingan untuk menguji kepandaian antara ahli nujum dari Negara Beringin Rendang dan ahli nujum dari Negara Masai. Pertandingan ini mempertaruhkan sebuah negara yang mana sekiranya Negara Beringin Rendang kalah, maka negara tersebut akan menjadi kepunyaan Sultan Masai dan begitulah sebaliknya. Oleh yang demikian, sistem penulisan pada waktu itu turut digunakan dalam perhubungan antara negara.

iii)        Bidang kesenian

Antara kesenian masyarakat melayu yang paling popular pada zaman tersebut ialah seni tari dan alat muzik. Masyarakat melayu sudah pandai mencipta alatan bunyian untuk hiburan bagi tujuan tertentu. Pada ketika itu, seni tari dan muzik dimainkan oleh golongan bangsawan untuk hiburan diraja sahaja. Namun begitu, terdapat juga muzik yang dimainkan untuk rakyat. Jelas di sini bahawa seni muzik pada zaman dahulu mempunyai hierarki tersendiri.

 

Dalam filem Nujum Pak Belalang terdapat satu lagu melayu yang popular iaitu lagu ketipang payung. Lagu ketipang payung dinyayikan bersama dengan rentak tarian secara berkumpulan. Antara alatan muzik yang digunakan dalam lagu ini ialah seperti tabla, gamelan,kompang dan sebagainya. Lagu Ketipang Payung telah dinyanyikan di hadapan Sultan Shahrul Nizam dan juga para pembesar di Negara Beringin Rendang.

 

Selain itu, kisah Nujum Pak Belalang juga menceritakan tentang penggunaan alat muzik seperti rebana, gong, dan geduk apabila terdapat pengumuman daripada pihak istana untuk memberitahu tentang kehilangan harta benda kepunyaan Sultan. Oleh yang demikian, masyarakat melayu pada ketika itu sudah terkenal dengan penghasilan alat muzik  seperti rebana, kompang, gong, seruling, gamelan dan sebaginya yang penuh dengan nilai estetika. Menurut Dr. Ghazali Darusalam (2019), seni lagu dan muzik masyarakat melayu mempunyai keindahan melodi dan seni kata mengenai unsur alam, kemasyarakatan dan unsur humanisme yang mampu meningkatkan imej dan keperibadian diri agar mendekati nilai-nilai murni.

 

4.0 PENGAJARAN BERASASKAN NILAI-NILAI NEGATIF DAN POSITIF

A. Nilai negatif

i) Penipuan

Berdasarkan filem Nujum Pak Belalang, kita dapat melihat dengan jelas terdapatnya unsur penipuan sebagai suatu perlambangan dalam masyarakat. Masyarakat melayu di dalam cerita Nujum Pak Belalang mempunyai  ketaksuban dan kepercayaan terhadap seseorang ahli nujum. Watak  Pak Belalang sebagai rakyat biasa yang hidup miskin kerana malas bekerja, akhirnya dengan mudah ditabalkan oleh Sultan sebagai ahli nujum Kerajaan Beringin Rendang hanya kerana dia bernasib baik. Perbuatan menipu yang dilakukan oleh Pak Belalang tidak dapat dikesan dan diketahui  oleh sesiapa kecuali anaknya Belalang yang telah bersekongkol dengannya.

 

Masyarakat pada ketika itu terlalu  percaya dan taksub terhadap ahli nujum sehingga menjadikannya  seorang ahli nujum yang terkemuka di negerinya. Sikap  ketaksuban rakyat ini juga telah meletakkan unsur kepercayaan sepenuhnya terhadap ahli nujum yang dikatakan mempunyai ilmu perbomohan sedangkan  ia adalah suatu ilmu yang   tidak wujud dalam filem ini. Walaupun Pak Belalang seorang ahli nujum yang penipu, tetapi beliau menipu bukan untuk kepentingan dirinya bahkan beliau menipu untuk menolong orang lain dengan penuh keikhlasan.

 

Di zaman moden ini, unsur penipuan semakin berleluasa tetapi dalam bentuk yang berlainan. Kebanyakan penipuan ini berpunca dari sikap tamak haloba untuk memiliki kekayaan dengan cara yang mudah dan salah. Sebagai contoh terdapat banyak syarikat yang menjalankan aktiviti skim cepat kaya dan mereka menawarkan keuntungan berlipat kali ganda dalam masa yang singkat. Ramai masyarakat kita pada hari ini yang telah tertipu dan mengalami kerugian sehingga ada yang diisytiharkan muflis oleh bank negara.

 

ii) Pemalas dan tidak bertanggungjawab

Pak Belalang merupakan seorang yang miskin. Pak Belalang bukan sahaja miskin, tetapi seorang yang suka tidur dan pemalas. Pak Belalang bertuah kerana mempunyai anak yang boleh diharapkan untuk mencari rezki bagi mereka berdua. Anaknya bernama Belalang, walaupun masih kanak-kanak, namun dia seorang yang rajin bekerja. Sikap Pak Belalang yang banyak menghabiskan masanya dengan tidur sahaja telah menimbulkan rasa tidak senang hati dikalangan penduduk kampungnya. Penduduk kampung sangat kasihan melihat anaknya Belalang terpaksa bekerja keras bagi menampung keperluan keluarganya.

Sikap Pak Belalang yang tidak bertanggungjawab ini telah menyebabkan hidup mereka berdua sangat susah sehinggakan di dapur rumah mereka tidak mempunyai apa-apa makanan dan minuman. Sebagai contoh apabila ada dua orang kampung yang bernama Kacong dan Kadok datang ke rumah mereka, Pak Belalang telah menyuruh anaknya membuatkan kopi. Oleh kerana ketiadaan kopi, Belalang telah mencampurkan arang daripada bontot kuali bersama dengan air kosong dan di kacau sehingga menjadi hitam seperti air kopi. Lalu, air itu dihidangkan kepada tetamu mereka. Pak Belalang ada menyatakan kepada tetamunya dengan ayat “sedangkan ulat di dalam batu pun boleh makan, takkanlah kita yang di dalam rumah tak dapat makan”. Ini menunjukkan betapa malasnya Pak Belalang yang merupakan seorang ketua keluarga.

 

Sikap malas dan tidak bertanggungjawab dikalangan ketua keluarga sentiasa ada sehingga ke hari ini. Bahkan lebih malang lagi, ada yang sanggup mendera anak sendiri sehingga mengakibatkan kecederaan dan kematian. Sikap ibu bapa atau ketua keluarga yang tidak mengambil berat terhadap anak-anak menjadikan mereka kurang mendapat didikan dan terdedah kepada gejala yang tidak sihat seperti pergaulan bebas dan sebagainya. Ada juga ibu bapa yang mengabaikan nafkah terhadap anak-anaknya serta membiarkan mereka hidup dengan penuh kesempitan. Anak-anak ini terpaksa menjalani kehidupan dengan meminta sedekah dan belas ihsan daripada masyarakat setempat. Oleh yang demikian, sikap seperti ini akan melahirkan generasi yang kurang berkualiti dan mundur dalam arus globalisasi yang kian mencabar ini.

 

iii) Meletakkan masa depan negara di tangan orang lain

Ketua negara perlu mengambil sepenuh tanggungjawab ke atas kedaulatan dan keselamatan tanah airnya agar tidak dijajah dan diceroboh oleh pihak musuh. Namun dalam filem ini, nasib dan masa depan diletakkan kepada orang lain. Perbualan seperti “Apa pendapat tuan hamba, adakah kita boleh menang dengan 4 soalan tersebut”. Maka dijawab oleh Penasihat Sultan “Tidak perlu risau , ahli nujum negara pasti tahu jawapannya”. Babak ini memaparkan kisah dua orang sultan iaitu Sultan Shahrul Nizam dan Sultan Masai yang ingin menguji kepandaian ahli nujum negara masing-masing. Baginda berdua telah mempertaruhkan negara melalui pertandingan teka-teki tersebut. Negara Beringin Rendang yang diperintah oleh Sultan Shahrul Nizam bernasib baik kerana ahli nujum Pak Belalang telah berjaya menjawab kesemua soalan yang dikemukakan. Oleh yang demikian, Negara Sultan Masai telah jatuh ke tangan Sultan Shahrul Nizam.

 

Di Malaysia, ketua Negara adalah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Memandangkan di Malaysia mengamalkan sistem raja berpelembagaan, maka kuasa Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja tertakluk kepada perlembagaan. Menurut Abdul Aziz Deraman (2003), sistem raja berpelembagaan ialah baginda tidak berkuasa mutlak, sebaliknya baginda bertindak atas nasihat perdana menteri dan Jemaah menteri seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Kebiasaannya pemimpin daripada sesebuah parti politik atau parti komponen terkuat dalam Parlimen (Dewan Rakyat) akan dipilih dan perlu mendapat perkenan daripada Yang di-Pertuan Agong.

 

Isu yang timbul pada masa kini ialah perebutan kuasa untuk memerintah negara. Setiap parti kompenan masing-masing saling bersaing untuk mendapatkan kepercayaan dan sokongan rakyat melalui pelbagai cara. Ada yang menggunakan isu perkauman, isu agama, isu kleptokrasi dan sebagainya demi mencapai matlamat untuk menjadi pemerintah di negara ini. Persaingan yang semakin tidak terkawal ini boleh menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat majmuk dan melemahkan ekonomi negara dan seterusnya boleh mengancam keselamatan dan kedaulatan negara ini sendiri. Oleh yang demikian, sekiranya perkara ini tidak dapat dikawal terutama dikalangan ahli-ahli politik, tidak mustahil negara yang merdeka ini sekali lagi akan runtuh di tangan rakyatnya sendiri.

 

 

B. Nilai positif

i) Taat dan hormat pada orang tua.

Belalang merupakan anak kepada Pak Belalang. Belalang seorang anak yang rajin bekerja dan taat kepada bapanya. Belalang sangat patuh pada bapanya dan tidak pernah membantah apa yang disuruh bapanya. Belalang seorang anak yang menghormati bapanya kerana tidak pernah merungut dan melawan bapanya walaupun bapanya seorang yang pemalas dan tidak bertanggungjawab. Sebagai contoh, Belalang membuatkan kopi untuk bapanya  apabila disuruh  tanpa membantah sedangkan dia mengetahui serbuk kopi sudah tiada di rumah.

 

Dalam kehidupan masyarakat pada hari ini, sikap taat dan hormat pada ibu bapa semakin pudar. Ini mungkin disebabkan kesibukan ibu bapa yang bekerja sehingga masa untuk bersama anak-anak sangat kurang. Sejak dari kecil lagi anak-anak dihantar ke rumah pengasuh ataupun pusat jagaan kanak-kanak. Anak-anak mula membesar tanpa didikan dan kasih sayang sepenuhnya daripada ibu bapa menyebabkan mereka mula hilang rasa hormat dan patuh kepada orang tuanya.

 

ii) Amanah dan jujur

Walaupun Pak Belalang seorang ahli nujum negara, tetapi hakikat sebenarnya beliau hanyalah berpura-pura sahaja dan sentiasa bernasib baik dapat melepaskan diri dari masalahnya. Pak Belalang sentiasa berjaya menyelesaikan setiap masalah yang berlaku di kampungnya terutama masalah  yang berlaku di dalam istana. Pengajaran penting yang dapat diambil ialah walaupun sikap kepura-puraan Pak Belalang dalam menujum, namun beliau tidak mengambil kesempatan terhadap orang lain. Beliau bersikap amanah dan jujur dengan mengembalikan semula harta yang hilang. Beliau tidak menghararapkan apa-apa balasan dan tidak meminta upah apabila melakukan pekerjaan itu. Dengan sikap keikhlasan beliau, tanpa di sangka beliau telah di lantik sebagai Ahli Nujum Negara Beringin Rendang oleh Sultan Shahrul Nizam.

Sikap amanah dan jujur merupakan sikap yang mulia yang perlu ada dalam setiap anggota masyarakat. Namun kini, ianya semakin terhakis apabila masyarakat terlalu mengejar kebendaan dan kemewahan sehingga mengabaikan nilai-nilai murni dalam setiap pekerjaan dan urusan mereka. Sebagai contoh, dalam bab jual beli, ada sebilangan peniaga yang mengurangkan berat timbangan untuk mendapatkan keuntungan yang lebih. Ini adalah sikap yang tidak jujur kerana menipu dalam urusan jual beli. Namun demikian, masih ramai lagi masyarakat kita yang bersikap amanah dan jujur kerana berpegang teguh dengan ajaran agama. Berteraskan nilai yang mulia ini, maka akan lahirnya kepercayaan dikalangan anggota masyarakat dan mewujudkan sebuah masyarakat yang aman dan harmoni.

 

iii) Berdikari dan rajin bekerja

Watak Belalang dalam filem Nujum Pak Belalang adalah seorang kanak-kanak yang berumur dalam lingkungan 10 tahun. Belalang merupakan anak kepada Pak Belalang. Belalang adalah seorang kanak-kanak  yang rajin berdikari untuk mencari rezki bagi menyara kehidupan mereka berdua. Antara pekerjaan yang dilakukan oleh Belalang ialah bekerja di ladang, memanjat pokok kelapa, mencuci perahu, menyapu halaman, mengangkut air dan lain-lain lagi. Sikap berdikari Belalang ini dapat membantu keluarganya untuk menjalani kehidupan pada zaman tersebut.

 

Dalam era moden ini, semua kanak-kanak diwajibkan untuk belajar di sekolah. Setiap daripada mereka perlu mengikuti alam persekolahan bermula daripada peringkat rendah sehingga ke peringkat menengah dan seterusnya ke peringkat universiti. Kebanyakan kanak-kanak di negara kita khususnya membesar dalam keadaan yang serba cukup dan selesa. Tambahan pula, kerajaan banyak memberi bantuan kepada murid-murid yang miskin sama ada bantuan awal persekolahan, bantuan kumpulan wang amanah pelajar miskin (kwapm) dan sebagainya. Bagi ketua isi rumah yang berkelayakan pula, mereka juga mendapat bantuan daripada kerajaan seperti bantuan sara hidup, bantuan rumah mesra rakyat dan lain-lain lagi. Oleh yang demikian itu, masyarakat pada hari ini dilihat kurang berdikari kerana banyak bergantung kepada kerajaan.

 

       

5.0       KESIMPULAN

 

Filem Nujum Pak Belalang banyak menyelitkan unsur nasihat, sindiran, dan kritikan masyarakat sama ada secara tersurat mahupun tersirat. Secara tersurat kita dapat melihat sikap masyarakat melayu yang terlalu taksub kepada dukun atau bomoh sehingga ke tahap mempertaruhkan negara kerana kepercayaan yang tinggi terhadap amalan ini. Sikap masyarakat yang jahil pada zaman tersebut menyebabkan mereka menerima buat-bulat apa yang diberitahu oleh dukun ataupun ahli nujum. Ini menjadi pengajaran kepada kita pada hari ini supaya tidak mudah terpengaruh dengan tipu daya yang dilakukan oleh individu tidak bertanggungjawab.

 

Antara pengajaran yang tersirat yang boleh diambil daripada filem ini ialah sebahagian besar masyarakat kita adalah mereka yang pemalas tetapi mempunyai impian dan cita-cita yang tinggi. Jika kita perhatikan secara keseluruhan cerita dalam filem ini, Pak Belalang yang pemalas berjaya menjadi Ahli Nujum Negara dan akhirnya berjaya berkahwin dengan Puteri Sultan tanpa berusaha atau bersusah payah. Di sini dapatlah kita rumuskan bahawa sebahagian besar dalam masyarakat kita yang mahu menjadi kaya dan ternama, tetapi malas berusaha atau bekerja keras.

 

Selain itu, kita dapat memerhatikan bahawa terdapat bebarapa sumbangan dan pencapaian tamadun melayu pada ketika itu seperti dalam bidang pertahanan atau ketenteraan, dalam bidang penulisan dan juga dalam bidang kesenian.  Pencapaian ketamadunan ini mencerminkan ketinggian nilai jati diri dan identiti bangsa melayu.   Filem ini banyak memaparkan nilai-nilai jati diri yang ada dalam jiwa masyarakat pada ketika itu seperti kerjasama yang erat dikalangan anggota masyarakat, kepatuhan terhadap Sultan yang memerintah, masyarakat yang sopan santun dan saling hormat-menghormati. Pembentukan nilai jati diri dalam masyarakat melayu ketika itu merupakan sebagai agen sosiolisasi utama dalam pembinaan ketamadunan bangsa.

                                                                                               

                                                                                                

 

 

 

RUJUKAN

 

Abdul Aziz Deraman. (2003). Masyarakat dan Kebudayaan Malaysia: Suatu analisis perkembangan kebudayaan di Malaysia. Edisi baharu. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Ahmad Anas. (1982). Sastera Melayu lama dan baru. Petaling Jaya, Malaysia : International Book Service.

 

Ghazali Darusalam. (2019).  MPU 3323 Tamadun Islam dan Tamadun Asia :Open Universiti Malaysia. Kuala Lumpur.

 

Norsuhaila Ibrahim. Alat Muzik Masyarakat Melayu. Sumber daripada   http://klikweb.dbp.my/wordpress/?p=14152

 

Perdana Menteri Malaysia. (2020). Sumber daripada  https://ms.wikipedia.org/wiki/Perdana_Menteri_Malaysia

 

Gotong-royong di Malaysia. (2017). Sumber daripada https://ms.wikipedia.org/wiki/Gotong-royong_di_Malaysia

 

 

 

 

 

 

Ulasan

Catatan Popular